Το πρώτο πράγμα που αισθάνεται κανείς μπαίνοντας στο
εσωτερικό του ναού της Παναγίας στον Καμαριώτη Μαλεβιζίου είναι η μυρωδιά της
υγρασίας. Προχωρώντας όμως μετά το νάρθηκα, στον κυρίως ναό, και αντικρίζοντας
τον πλούσιο τοιχογραφικό διάκοσμο, ή ότι έχει διασωθεί απ αυτόν, κυρίαρχο
συναίσθημα γίνεται η αγωνία. Αγωνία για το πότε η αρχαιολογική υπηρεσία θα
φροντίσει για τη συντήρηση του ώστε να μην χαθεί κι αυτός.
Της Ελένης Βασιλάκη
Ο ναός της Παναγίας βρίσκεται, σε κοντινή απόσταση
από το ναό του Αγίου Γεωργίου, σε ένα μικρό ύψωμα του Καμαριώτη και όπως
αναφέρουν οι κάτοικοι του χωριού εκεί παλιότερα υπήρχε νεκροταφείο.
Ακριβή εικόνα της χρονολόγησης του δεν έχουμε, ωστόσο δεν αποκλείεται να
είναι προγενέστερος του Αγίου Γεωργίου.
Στο εσωτερικό του ναού της Παναγίας, αμέσως μετά την
είσοδο, δεσπόζει ένα αρκοσόλιο που από τα πολλά στρώματα ασβέστη μόλις και διακρίνεται τμήμα από το διάκοσμο του.Στο πάτωμα αφημένα, κι αυτά σε κακή κατάσταση,
κομμάτια του ξυλόγλυπτου τέμπλου του.
Οι τοιχογραφίες του ναού εκπέμπουν sos και
δεν είναι λίγες αυτές που έστω και μετά βίας ακόμα ξεχωρίζουν αλλά χρήζουν άμεσα συντήρησης,
πριν η υγρασία τις καταστρέψει τελείως.
'Αποψη από το εξωτερικό του Ναού της Παναγίας |
Σκηνές από το
Χριστολογικό κύκλο και το βίο της Παναγίας συνθέτουν το κύριο μέρος των
τοιχογραφιών. Δυστυχώς η τοιχογραφία στην κόγχη του Ιερού δε σώζεται ενώ
εικάζεται πως εκεί, ως είθισται, είχε εικονογραφηθεί η Πλατυτέρα των Ουρανών.
Ο
Gerola
στο
βιβλίο του για τα μνημεία της Κρήτης στη σχετική παραπομπή του για την Παναγία
στον Καμαριώτη περιγράφει πως η «Ανάληψις» πιάνει το τελευταίο προς την κόγχη
τμήμα του θόλου του ναού και γεμίζει και τις δύο πλευρές με το Χριστό να
εικονίζεται μέσα σε αμυγδαλοειδές φωτοστέφανο στην κορυφή του θόλου, οι δε απόστολοι
είναι συγκεντρωμένοι μισοί από το ένα μέρος και μισοί από το άλλο ενώ τον κύκλο
συμπληρώνουν, καταλαμβάνοντας άλλα τετράγωνα του θόλου, η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος
(η Πεντηκοστή). Στην αψίδα του ναού βλέπουμε τον Παντοκράτορα ανάμεσα στην
Παναγία και τον Άγιο Ιωάννη ενώ ο Gerola είχε καταγράψει ακόμα
σκηνές με τις Μυροφόρες, το Νιπτήρα, την Ψηλάφηση, την Βάπτιση, την Αποκαθήλωση
και τη Μεταμόρφωση.
(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική, του περιεχομένου του παρόντος σε οποιοδήποτε SITE, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)
(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική, του περιεχομένου του παρόντος σε οποιοδήποτε SITE, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)
Το αρκοσόλιο καλυμμένο με παχύ στρώμα ασβέστη |
Η τοιχογραφία στην κόγχη δυστυχώς έχει καταστραφεί |
Η είσοδος του ναού |