Ο βυθός της Κρήτης κρύβει αληθινούς θησαυρούς, όχι μόνο λόγω
της θαλάσσιας ζωής που τον χαρακτηρίζει, αλλά και εξαιτίας διαφόρων ναυαγίων του, που
δεν ανήκουν αποκλειστικά σε πλοία.
Ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε πίσω του στο νησί μας και στις θάλασσες
μας βυθισμένα αρκετά αεροσκάφη, κάποια εκ των οποίων έχουν
ανακαλυφθεί και αποτελούν αντικείμενα καταδυτικού ενδιαφέροντος.
Ανάμεσα σε αυτά και το ναυάγιο του αεροσκάφους που βρίσκεται βυθισμένο στην Σούδα και εικάζεται πως είναι ένα Messerschmitt Bf 109-Ε7, με αριθμό κατασκευής Werk Νο 4173 (12/39) το οποίο πιλόταρε κατά την κατάρριψη του ο Berthold Jung.
Με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε το aquatec.wordpress.com,
στην επιχείρηση για την κατάληψη της Κρήτης το 1941 δεν υπήρξαν μόνο απώλειες
σε ανθρώπινες ζωές. Σύμφωνα με τα βρετανικά αρχεία, τότε, κατεστράφησαν 220
αεροσκάφη ενώ 150 υπέστησαν σοβαρές ζημιές.
Ο όρμος της Σούδας
δέχτηκε ισχυρούς βομβαρδισμούς καθώς αποτελούσε τη βάση του συμμαχικού στόλου. Τα
αντιαεροπορικά πυρά κατάφεραν να πλήξουν
μεγάλο αριθμό Γερμανικών αεροπλάνων πολλά εκ των οποίων καταρρίφθηκαν.
Στα
πλαίσιο εργασίας που αφορά στην
καταγραφή αεροπορικών ναυαγίων στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο, υπήρξαν πληροφορίες
ότι ένα τέτοιο γερμανικό αεροσκάφους ήταν βυθισμένο στον όρμο της Σούδας σε
βάθος περίπου 40 μέτρων.
Ομάδα δυτών πραγματοποίησε έρευνα πεδίου με σκοπό την
αποτύπωση, καταγραφή και ταυτοποίηση του ναυαγίου. Λόγω της κατάστασης του
αεροσκάφους και του συνόλου των οργανισμών, που ζουν πάνω σε αυτό, ήταν δύσκολο
να βρεθεί ο αριθμός κατασκευής του ώστε να είναι ακριβής η ταυτοποίηση του.
Μελετώντας ωστόσο τα
Γερμανικά και Βρετανικά αρχεία καθώς και τις αναφορές που υπάρχουν στα βιβλία
του Jochen Prien, εκτιμήθηκε ότι το
ναυάγιο αφορά σε ένα Messerschmitt Bf 109-Ε7.
Το αεροσκάφος άνηκε στην 5/JG 77 με βάση τους Μολάους,
Λακωνίας και μετέπειτα το Μάλεμε της Κρήτης.
Σύμφωνα με τα ίδια αρχεία, στις 20 Μαΐου 1941 το αεροπλάνο
δέχτηκε αντιαεροπορικά πυρά, με αποτέλεσμα να υποστεί ανεπανόρθωτες βλάβες
(πιθανή απώλεια δεξιού ημιπτερυγίου) αναγκάζοντας τον πιλότο του Berthold Jung,
να εγκαταλείψει το αεροσκάφος και να
συλληφθεί από τις συμμαχικές δυνάμεις.
Ο Berthold Jung, ήταν πιλότος του Γερμανικού Ναυτικού, ο
οποίος πριν τον πόλεμο μετατέθηκε οικειοθελώς σε μοίρα καταδιωκτικών της
Γερμανικής Αεροπορίας. Μετά την κατάρριψη του αεροσκάφους του στα Χανιά
συνελήφθη από τους συμμάχους και μεταφέρθηκε σαν αιχμάλωτος πολέμου στη
Αυστραλία μέχρι το 1947.
Μετά την απελευθέρωση
του επέστρεψε στην Στουτγάρδη όπου εργάστηκε σαν διερμηνέας. Μετέπειτα
κατατάχθηκε στο νεοσυσταθέν Γερμανικό Ναυτικό, φτάνοντας μέχρι τον βαθμό του
Υποναύαρχου, ενώ μετά την αποστράτευσή του (1973) διετέλεσε Πρόεδρος του
Γερμανικού Ερυθρού Σταυρού στο Κίελο. Έφυγε από τη ζωή το 1992.
Για την ιστορία να πούμε πως το Messerschmitt Bf 109-Ε7
θεωρήθηκε ως ένα από τα καλύτερα καταδιωκτικά αεροσκάφη του 2ου παγκοσμίου
πολέμου, και κατατάσσεται στη λίστα των πέντε πιο επιτυχημένων μαχητικών στην
ιστορία της αεροπορίας.
Σχεδιάστηκε από τον Willy Messerschmitt και τον Robert
Lusser και κατασκευάστηκε από την Bayerishe Flugzeugwerke μετέπειτα
Messerschmitt AG (1938).
Την περίοδο 1939-1945 παρήχθησαν περίπου 30.500 αεροσκάφη,
αριθμός που αποτελεί το 47% της συνολικής Γερμανικής παραγωγής αεροσκαφών στην
διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στην μάχη για την κατάληψη της Κρήτης
έλαβαν μέρος 90 αεροσκάφη Bf109 Ε3-Ε7 σειράς, επονομαζόμενης «Emil».
(Το βίντεο και το υλικό αντλήθηκε από το aquatec.wordpress.com)