Αυτό είναι το παλαιστινιακής προέλευσης αγγείο που βρέθηκε σε τάφο της Κνωσού |
Οι σχέσεις της Μινωικής Κρήτης με την Παλαιστίνη είναι
γνωστές. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο το ότι η σημερινή Γάζα στην Παλαιστίνη ήταν
μια από τις περίφημες Μινώες, τις πόλεις δηλαδή ναυστάθμους των Μινωιτών, απ' όπου γινόταν ο έλεγχος όλης της γύρω περιοχής.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα επιβεβαιώνουν αυτή τη σχέση και
μάλιστα υπάρχει ένα και μοναδικό έκθεμα
στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου, το οποίο βρέθηκε σε τάφο της Κνωσού, και
προέρχεται από την Παλαιστίνη.
Πρόκειται για ένα αγγείο από αλάβαστρο που σώζεται σε τόσο
καλή κατάσταση που αν το έβλεπε κάποιος, εκτός Μουσείου, θα μπορούσε ακόμα και να
το θεωρήσει σύγχρονο.
Για την διείσδυση της Κρήτης στην περιοχή της Μέσης Ανατολής μας μιλά ο Θουκιδίδης περιγράφοντας πως ο Μίνωας απέκτησε
ναυτικό και κατέκτησε τις θάλασσες δημιουργώντας πόλεις με τα
παιδιά του ηγεμόνες σε κομβικά σημεία. Επίσης ο Απολλώνιος ο Ρόδιος έχει
σχετική αναφορά.
Στοιχεία μινωικής γραφής έχουν βρεθεί εξάλλου στον Ασκάλωνα της Παλαιστίνης, τα οποία συνδέουν
τους Φιλισταίους με τους Μινωίτες. Ο ίδιος ο Παλαιστίνιος ηγέτης Γιασέρ Αραφάτ
σε επίσκεψη που είχε πραγματοποιήσει στην Αθήνα το 1981 είχε δηλώσει δημόσια, σε εκδήλωση αναγόρευσης του σε επίτιμο δημότη Αθηνών: «Εμείς
οι Παλαιστίνιοι καταγόμαστε από την Κρήτη. Φύγαμε από την Κρήτη και πήγαμε στην
Παλαιστίνη. Ξαναγυρίσαμε στην Κρήτη και ξαναφύγαμε από την Κρήτη και ξαναπήγαμε
και εγκατασταθήκαμε μονίμως στην Παλαιστίνη…»
Για τους Φιλισταίους, δηλαδή τους αρχαίους
Παλαιστίνιους και την Κρητική καταγωγή τους έχουν γραφτεί κατά καιρούς πάρα πολλά. Και μπορεί οι σύγχρονοι
Παλαιστίνιοι να θεωρούνται αραβικός λαός όμως οι περισσότεροι επιστήμονες
συμφωνούν πως οι πρόγονοι τους ήταν κρητικής καταγωγής Πελασγοί, οι οποίοι αποίκισαν
τις ακτές της Μέσης Ανατολής.
Η παρουσία
ελληνικού στοιχείου στην περιοχή αυτή ενισχύθηκε σημαντικά και στη συνέχεια, και ειδικά στα ελληνιστικά
χρόνια, όταν ο ελληνικός πληθυσμός της Παλαιστίνης κυριαρχούσε εκεί.
Οι πελασγικοί και ελληνικοί πληθυσμοί της Παλαιστίνης
δυστυχώς, άρχισαν να αποδεκατίζονται το Μεσαίωνα, λόγω του βίαιου εκχριστιανισμού τους
από τους Ρωμαίους.
Την Κρητική καταγωγή των Φιλισταίων μαρτυρούν και οι ίδιες οι
εβραϊκές πηγές. Οι προφήτες της «Παλαιάς
Διαθήκης» αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Δια τούτο τάδε λέγει Κύριος. ιδού εγώ
εκτείνω την χείρα μου επί τους αλλοφύλους και εξολοθρεύσω Κρήτας και απολώ τους
καταλοίπους την παραλίαν και ποιήσω εν αυτοίς εκδικήσεις μεγάλας, και
επιγνώσονται διότι εγώ Κύριος εν τω δούναι την εκδίκησίν μου επ’ αυτούς».
Ενώ σε άλλο απόσπασμα τονίζεται: «Διότι Γάζα διηρπασμένη έσται, και Ασκαλών εις
αφανισμόν, και Άζωτος και Ακκαρών εκριζωθήσεται. Ουαί οι κατοικούντες το
σχοίνισμα της θαλάσσης, πάροικοι Κρητών. λόγος Κυρίου εφ’ υμάς, Χαναάν γη
αλλοφύλων, και απολώ υμάς εκ κατοικίας. Και έσται Κρήτη νομή ποιμνίων και
μάνδρα προβάτων. Και έσται το σχοίνισμα της θαλάσσης τοις καταλοίποις οίκου
Ιούδα επ’ αυτούς νεμήσονται εν τοις οίκοις Ασκάλωνος, δείλης καταλύσουσιν από
προσώπου υιών Ιούδα, ότι επέσκεπται αυτούς Κύριος ο Θεός αυτών, και αποτρέψει
την αιχμαλωσίαν αυτών»
Επίσης είναι γνωστό πως ο Σαρπηδών, αδελφός του Μίνωα, συγκρούστηκε μαζί
του για το θρόνο της Κρήτης κι όταν έχασε πήρε τους οπαδούς του και απέπλευσε προς τη Μέση Ανατολή. Φθάνοντας εκεί
έγινε βασιλιάς των Σολύμων ,μετέπειτα Ιεροσολύμων.
Ο Ηρόδοτος γράφει γι αυτό :«Όταν
τα παιδιά της Ευρώπης, ο Σαρπηδόνας και ο Μίνωας μάλωσαν για τη βασιλεία και
επικράτησε ο Μίνωας, ο Σαρπηδόνας έφυγε μαζί με τους συντρόφους του. Οι
εξόριστοι έφθασαν στην Μιλυάδα της Ασίας, όπου σήμερα κατοικούν οι Λύκιοι. Τότε
λεγόταν Μιλυάδα και οι Μιλύες λέγονταν Σόλυμοι. Βασιλιάς ήταν ο Σαρπηδόνας...».
Τον Ηρόδοτο επιβεβαιώνει και ο Ιουδαίος ιστορικός Φλάβιος
Ιώσηπος, ο οποίος θεωρώντας τα Σόλυμα πόλη Χαναναίων, δηλαδή Φιλισταίων, δίνει
σε συνδυασμό με τον Ηρόδοτο μία ακόμη απόδειξη ότι οι Φιλισταίοι ήταν κρητικής
καταγωγής.Μεταγενέστεροι ερευνητές επιβεβαιώνουν την Κρητική διείσδυση
στη Μέση Ανατολή μέχρι και τη Συρία.