Από σήμερα ξεκινούν τα άγια Πάθη του Κυρίου. Ειδικότερα η Ορθόδοξη Εκκλησία τη Μεγάλη Δευτέρα θυμάται τον πάγκαλο (ωραίο στο σώμα και την ψυχή δηλαδή) Ιωσήφ κι επίσης την άκαρπη συκιά και βεβαίως το ξεκίνημα της πορείας του Χριστού προς τα Πάθη και την Ανάσταση.
Ο Ιωσήφ ήταν ο μικρότερος γιος του Ιακώβ και ο πιο αγαπητός. Όμως φθονήθηκε από τα αδέλφια του που αρχικά τον έριξαν σ' ένα βαθύ λάκκο και εξαπάτησαν το πατέρα τους χρησιμοποιώντας ένα ματωμένο ρούχο ότι δήθεν τον κατασπάραξε θηρίο.
Στη συνέχεια τον πούλησαν για τριάντα αργύρια σε εμπόρους, οι οποίοι τον ξαναπούλησαν στον αρχιμάργειρα του βασιλιά της Αιγύπτου, τον Πετεφρή. Ο Ιωσήφ ήταν πανέμορφος και τον ερωτεύθηκε η γυναίκα του Πετεφρή, που θέλησε να τον παρασύρει σε ανήθικη πράξη με τη βία.
Μόλις εκείνη τον προσέγγισε ο Ιωσήφ κατάφερε να ξεφύγει. Από το θυμό της τον συκοφάντησε στο σύζυγό της, ότι δήθεν αυτός της επιτέθηκε με ανήθικους σκοπούς. Ο Πετεφρής την πίστεψε και φυλάκισε τον Ιωσήφ.
Κάποτε όμως ο Φαραώ, ο βασιλιάς της Αιγύπτου, είδε ένα παράξενο όνειρο και ζήτησε να του το εξηγήσουν. Μόνο ο Ιωσήφ ωστόσο μπόρεσε να το ερμηνεύσει. Ενθουσιάστηκε ο Φαραώ από τη σοφία του και τον έκανε γενικό άρχοντα, κάτι σαν πρωθυπουργό.
Ο Ιωσήφ διαχειρίσθηκε άριστα την εξουσία και φρόντισε στα δύσκολα χρόνια της πείνας όλο το λαό. Με αφορμή τη διανομή του σιταριού, φανερώθηκαν τ' αδέλφια του που του είχαν κάνει κακό. Εκείνος δεν τους κράτησε κακία, αντίθετα τα προσκάλεσε μόνιμα στην Αίγυπτο μαζί με τους γονείς του.
Η άκαρπη συκιά
Επίσης, σήμερα μνημονεύουμε και τη άκαρπη συκιά, την οποία καταράστηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως.Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών και αρετών.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει πως την ώρα που ο Κύριος επιτίμησε τη συκιά και ξηράθηκε, έπεσαν αμέσως τα καταπράσινα φύλλα της και την επόμενη μέρα ξεράθηκε και η ρίζα της.
Οι μαθητές έκθαμβοι από το θαύμα αυτό δεν ζητούσαν να μάθουν την βαθύτερη έννοιά του, αλλά είχαν την απορία πως εξηράνθη συκιά αφού πρώτη φορά είχαν δει τιμωρία της άψυχης φύσης.
Ο Κύριος παίρνοντας αφορμή από την απορία των μαθητών, χωρίς να εξηγήσει την συμβολική σημασία του θαύματος, τους δίδαξε για τη μεγάλη δύναμη της πίστης η οποία όταν συνοδεύεται από εσωτερική θέρμη και χωρίς τον παραμικρό δισταγμό μπορεί να κατορθώσει αφάνταστα πράγματα. Αυτή την πίστη θέλει η Εκκλησία μας να μεταδώσει και σε μας.
Η υμνογραφία αναφέρεται σήμερα στα δύο παραπάνω θέματα, αλλά και επί πλέον στο θέμα της πορείας του Κυρίου προς το Πάθος. Λόγω του τροπαρίου «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται...» οι ακολουθίες της Μ. Δευτέρας έως και της Μεγάλης Τετάρτης λέγονται και «Ακολουθίες του Νυμφίου».
Επίσης, σήμερα μνημονεύουμε και τη άκαρπη συκιά, την οποία καταράστηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως.Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών και αρετών.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει πως την ώρα που ο Κύριος επιτίμησε τη συκιά και ξηράθηκε, έπεσαν αμέσως τα καταπράσινα φύλλα της και την επόμενη μέρα ξεράθηκε και η ρίζα της.
Οι μαθητές έκθαμβοι από το θαύμα αυτό δεν ζητούσαν να μάθουν την βαθύτερη έννοιά του, αλλά είχαν την απορία πως εξηράνθη συκιά αφού πρώτη φορά είχαν δει τιμωρία της άψυχης φύσης.
Ο Κύριος παίρνοντας αφορμή από την απορία των μαθητών, χωρίς να εξηγήσει την συμβολική σημασία του θαύματος, τους δίδαξε για τη μεγάλη δύναμη της πίστης η οποία όταν συνοδεύεται από εσωτερική θέρμη και χωρίς τον παραμικρό δισταγμό μπορεί να κατορθώσει αφάνταστα πράγματα. Αυτή την πίστη θέλει η Εκκλησία μας να μεταδώσει και σε μας.
Η υμνογραφία αναφέρεται σήμερα στα δύο παραπάνω θέματα, αλλά και επί πλέον στο θέμα της πορείας του Κυρίου προς το Πάθος. Λόγω του τροπαρίου «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται...» οι ακολουθίες της Μ. Δευτέρας έως και της Μεγάλης Τετάρτης λέγονται και «Ακολουθίες του Νυμφίου».
Οι φωτογραφίες που βλέπετε προέρχονται από δύο όμορφες φορητές εικόνες του Μητροπολιτικού Αγίου του Αγίου Μηνά (18ος-19ος αιώνας) οι οποίες εκτίθενται στο Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης της Αγίας Αικατερίνης στο Ηράκλειο. Στη μια βλέπουμε τη γυναίκα του Πετεφρή να προσπαθεί να συγκρατήσει από το ιμάτιο τον Ιωσήφ Πάγκαλο και στη δεύτερη το Φαραώ να τιμά τον Ιωσήφ για την ερμηνεία του ονείρου του.