Σαν σήμερα στις 15 Νοεμβρίου του 1943 πραγματοποιείται δεύτερη επιδρομή εναντίον γερμανικών στόχων στην Κρήτη, ύστερα από αυτή της 13ης του ίδιου μήνα.
Τέσσερα Hurricane της 335 Βασιλικής Ελληνικής Μοίρας Διώξεως, πετώντας σε χαμηλό ύψος, κατευθύνονται προς το αεροδρόμιο του Καστελίου, όπου συναντούν αντιαεροπορικά πυρά.
Οι Έλληνες χειριστές πλήττουν με τα πολυβόλα τους τέσσερα μεταγωγικά αυτοκίνητα και στη συνέχεια οίκημα-κατάλυμα των Γερμανών.
Ποια ήταν όμως η 335 Βασιλική Ελληνική Μοίρα Διώξεως και ποιος ο ρόλος της;
Στις 20 Αυγούστου 1941, το αρχηγείο της Βρετανικής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF) εισηγήθηκε στο Λονδίνο τον σχηματισμό δύο ελληνικών Μοιρών Διώξεως, λαμβάνοντας την έγκριση για τη σύνθεση μίας σε πρώτη φάση.
Πρόκειται για τη συγκρότηση της 335ης Βασιλικής Ελληνικής Μοίρας Διώξεως ,ΒΕΜΔ, που έγινε επίσημα στις 7 Οκτωβρίου 1941, και εγκαταστάθηκε στο Ακίρ, εφοδιαζόμενη με αεροσκάφη Hawker Hurricane I, με τους πιλότους να περνούν πρόγραμμα εντατικής εκπαίδευσης.
Στις 12 Φεβρουαρίου 1942, η Μοίρα κρίθηκε ετοιμοπόλεμη, και ανέλαβε την πρώτη της πολεμική αποστολή (προστασία νηοπομπής). Μέχρι τα τέλη του μήνα, είχαν πραγματοποιηθεί 81 έξοδοι, ενώ στις 23 Φεβρουαρίου γερμανικά αεροσκάφη επιτέθηκαν στο ένα από τα δύο αεροδρόμια από τα οποία επιχειρούσε, καταστρέφοντας ένα αεροπλάνο και προκαλώντας ζημιές σε ένα άλλο.
Στους επόμενους μήνες η Μοίρα ήταν σε συνεχή επιφυλακή λόγω της γερμανικής επιθετικότητας στην περιοχή, με συχνούς βομβαρδισμούς, αναλαμβάνοντας αποστολές αναχαίτισης, προστασίας νηοπομπών κ.α.
Τον Ιούνιο, η Μοίρα μεταφέρθηκε σε νέο αεροδρόμιο, 15 χιλιόμετρα από τη Μάρσα Ματρούχ, αναλαμβάνοντας αποστολές προστασίας νηοπομπών και τοπικής άμυνας, ευρισκόμενη στο επίκεντρο των συγκρούσεων, καθώς οι συμμαχικές δυνάμεις υποχωρούσαν, με τα γερμανικά στρατεύματα κατά πόδας και την πτώση του Τομπρούκ προ των πυλών.
Τα ελληνικά Hurricane ήρθαν αντιμέτωπα με γερμανικά μαχητικά (BF 109), χωρίς να σημειώνουν αρχικά επιτυχίες, αλλά χωρίς επίσης να υφίστανται απώλειες.
Στη συνέχεια η 335 μεταφέρθηκε σε νέο αεροδρόμιο στην Αλεξάνδρεια, επιφορτιζόμενη με την αεροπορική της άμυνα, την προστασία νηοπομπών και την κάλυψη εφοδιοπομπών ενώ τον Αύγουστο βάση της έγινε η Δεκέιλα (δυτικά της Αλεξάνδρειας).
Σημαντική ημέρα για τη δράση της Μοίρας – η οποία είχε αρχίσει να εξοπλίζεται με πιο σύγχρονες εκδόσεις των Hurricane- ήταν η 7η Οκτωβρίου 1942, όταν 12 ελληνικά αεροπλάνα, με επικεφαλής τον επισμηναγό Ι. Κέλλα, εκτέλεσαν την πρώτη αποστολή αναγνώρισης πάνω από το Μέτωπο του Ελ Αλαμέιν, καλύπτοντας την 33η Μοίρα της RAF.
Σημειώνεται πως, στις 16 Οκτωβρίου, τους Έλληνες αεροπόρους επισκέφθηκε ο λόρδος Τρέντσαρντ, Αιθεράρχης (Marshal of the RAF), εν όψει της αποφασιστικής μάχης του Ελ Αλαμέιν, στους οποίους απευθύνθηκε με τα εξής λόγια: «Άκουσα πως βρίσκονται Έλληνες αεροπόροι στην έρημο και είχα πάντοτε την επιθυμία να τους γνωρίσω. Είμαι ευτυχής που σήμερα σας συναντώ στις επιχειρήσεις. Έχω ακούσει πολλά και είμαι υπερήφανος για εσάς...πολεμήστε μέχρις εσχάτων. Πρέπει να εξοντωθεί και ο τελευταίος Γερμανός. Πρέπει να ξέρετε ότι ο μόνος καλός Γερμανός, είναι ο σκοτωμένος Γερμανός».
Τους επόμενους μήνες, μετά το τέλος των επιχειρήσεων στο Ελ Αλαμέιν, η μοίρα ανέλαβε καθήκοντα συνοδείας νηοπομπών, επιθετικών περιπολιών, αναχαιτίσεων, αναγνωρίσεων κ.α.
Τον Ιούλιο του 1943, η 335η ΒΕΜΔ, μαζί με τη δεύτερη ελληνική μοίρα διώξεως (336η) συμμετείχαν στην αποστολή «Θέτις», αεροπορική επιδρομή εναντίον γερμανικών στόχων στην Κρήτη.
Το ελληνικό σμήνος χτύπησε γερμανικές θέσεις σε διάφορα σημεία της Κρήτης . Κατά την επιχείρηση, από τα 184 συνολικά συμμαχικά αεροπλάνα χάθηκαν πάνω από 30, ενώ η 335η ΒΕΜΔ έχασε δύο από τους οκτώ χειριστές της (Μαυρίκος Λάιτμερ, Βασίλειος Δούκας) από αντιαεροπορικά πυρά.
Η επιδρομή αυτή επαναλήφθηκε στις 13 Νοεμβρίου, υπό την κωδική ονομασία «Sociable», και δύο ημέρες αργότερα, καθώς και στις 17 Νοεμβρίου, χωρίς απώλειες για τα ελληνικά αεροσκάφη.
Συγχαρητήρια στις ελληνικές μοίρες έδωσε το αρχηγείο της RAF: «Συγχαρητήρια δια την υπέροχον επίδειξιν επιθετικού μένους κατά την επιχείρησιν εναντίον των εχθρικών δυνάμεων κατοχής Κρήτης ήτις ασφαλώς έδωκεν εις αυτάς εν μικρόν μάθημα θάρρος δε εις τους εν αναμονή ευρισκόμενους και μέλλοντας να δράσωσιν κατοίκους». Την περηφάνεια του εξέφρασε και ο υπουργός Αεροπορίας, Π. Βούλγαρης.
Τον Δεκέμβριο του 1943 τα Hurricane της 335ης αντικαταστάθηκαν από Spitfire. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 1943, η Μοίρα συμπλήρωσε πάνω από 8.000 πολεμικές ώρες πτήσεων και 3.400 εκπαιδευτικές, αναλαμβάνοντας επιτυχώς αποστολές συνοδείας βομβαρδιστικών, κάλυψης περιοχών, πολυβολισμών εχθρικών φαλαγγών, περιπολιών θαλασσίων ερευνών, περιπολιών πάνω από εχθρικό έδαφος, επεμβάσεων στη μάχη, συνοδειών νηοπομπών κ.α, συμβάλλοντας σε όλο το φάσμα επιχειρήσεων στη Μ. Ανατολή.
Αντίστοιχες αποστολές ανέλαβε και κατά το διάστημα μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1944, οπότε και οριστικοποιήθηκε η αναχώρηση για την Ιταλία.
(Πηγές: Πολεμική Αεροπορία και huffingtonpost )