Έχετε περάσει πολλές φορές έξω από το κατάστημα του, στην πολυσύχναστη Δαιδάλου στο Ηράκλειο, αλλά σίγουρα λίγοι γνωρίζετε πως εκτός
από χρυσοχόος είναι και μικρογράφος και μάλιστα ίσως ο μοναδικός με αυτή την εξειδίκευση αυτή τη στιγμή στην
Κρήτη και την Ελλάδα.
Της Ελένης Βασιλάκη
Ο Μιχάλης Παυλάκης, για τον οποίο ο λόγος, δημιουργεί
αριστουργήματα σε μικρή κλίμακα, κυρίως αναπαράγοντας έργα της Μινωικής Περιόδου, μυθολογικά αλλά και μεγάλων ζωγράφων και αγιογράφων (Γκρέκο, Δαμασκηνός, κ.α) θυμίζοντας μας μια
τέχνη ιδιαίτερα γνώριμη στους Μινωίτες αλλά ξεχασμένη σήμερα, λόγω της δυσκολίας
της.
Όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες του e-storieskritis, που επισκέφθηκε το εργαστήριο το οποίο διατηρεί πάνω από το χρυσοχοείο του, τα έργα του δεν ξεπερνούν σε μέγεθος ένα νόμισμα των δύο ευρώ, με τα περισσότερα να είναι τόσο μικρά όσο ένα δεκάλεπτο.
Και μη φανταστείτε πως υπάρχει κάτι σαν σφραγίδα που ακουμπώντας το πάνω στην πορσελάνη μας δίνει αυτές τις εικόνες. Όλες είναι ζωγραφισμένες στο χέρι ακολουθώντας μια πολύωρη και αρκετά επίπονη διαδικασία.
Όπως μας περιέγραψε ο κ Παυλάκης, αρχικά πλάθει στο σχήμα που θέλει την πορσελάνη, που είναι η βάση, την οποία και ψήνει για 5 ώρες στους 1.100 βαθμούς. Μετά περνά επάνω της ειδικό χρώμα, σαν πατίνα, και ψήνει εκ νέου για άλλες τέσσερις ώρες.
Ακολούθως, ζωγραφίζει επάνω στα μικρά κομμάτια πορσελάνης ένα σχέδιο που λειτουργεί ως πρόπλασμα, χωρίς λεπτομέρειες, το οποίο χρειάζεται και πάλι ψήσιμο. Όταν ολοκληρωθεί κι αυτό τότε αρχίζει, με ειδικά γυαλιά που μεγεθύνουν κατά 2,5 φορές αυτό που βλέπει, να δημιουργεί τις φιγούρες που έχει επιλέξει πάνω στην πορσελάνη.
Την ώρα που επισκεφθήκαμε το εργαστήριο του η μαθήτρια του, Γεωργία Φρέσκου, ζωγράφιζε πάνω σε μια μικροσκοπική πορσελάνη δύο πουλιά από μινωική παράσταση. Μόνο γι αυτό το σχέδιο, που θεωρείται από τα πιο απλά στη γκάμα όσων δημιουργεί ο κ Παυλάκης, απαιτούνται τουλάχιστον 3,5 ώρες δουλειάς στο κομμάτι της ζωγραφικής.
Υπάρχουν κι άλλα σχέδια, όπως για παράδειγμα οι αγιογραφικές παραστάσεις που χρειάζονται πάνω από 10 ώρες ή και μέρες για να ζωγραφιστούν και να αποδοθούν στις λεπτομέρειες τους.
Όλα αυτά, αφού εντέλει ζωγραφιστούν, «δένονται» με ασήμι ή χρυσό και πωλούνται είτε σε τουρίστες, που θέλουν φεύγοντας από την Κρήτη να πάρουν μαζί τους κάτι πολύτιμο και συμβολικό είτε σε Έλληνες που εκτιμούν αυτού του είδους την τέχνη.
Ο Μιχάλης Παυλάκης εργάστηκε ως τα 26 του ως μηχανικός στο Εμπορικό Ναυτικό κι αυτό του έδωσε τη δυνατότητα να ταξιδέψει σε πολλές χώρες και να έλθει σ' επαφή με διαφορετικές κουλτούρες, γεγονός που τον επηρέασε και ενίσχυσε τις καλλιτεχνικές του ευαισθησίες.
Έχει ασχοληθεί επί σειρά ετών με την αγγειογραφία και την αγιογραφία ενώ στις αρχές της δεκαετίας του 90 μπήκες στη ζωή του η μικρογραφία σε διαφορετικά υλικά όπως σμάλτο, πορσελάνη, ασήμι και χρυσό.
(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος σε οποιοδήποτε site, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)
Έτοιμη ψημένη πορσελάνη σε διάφορα μεγέθη και σχήματα περιμένει να πάρει ζωή |
Ο κ Παυλάκης με τη μαθήτρια του στο εργαστήριο |
Εδώ η πορσελάνη έχει αποκτήσει ήδη τη βάση για να ζωγραφιστούν στη συνέχεια στις λεπτομέρειες τους οι Γαλάζιες Κυρίες |