Η αλήθεια είναι πως όταν πηγαίνεις σε ένα χωριό όπως
η Πυργού, που έχει λιγότερους από 200 κατοίκους, το τελευταίο πράγμα που περιμένεις
να δεις εκεί είναι ένας τεράστιος, καλοφτιαγμένος και τόσο εντυπωσιακός
ενοριακός ναός.
Της Ελένης Βασιλάκη
Κι όμως η Πυργού έχει αφιερώσει στον Άγιο Γεώργιο
και τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος ένας ναό που όμοιο του μπορεί να βρει κανείς μόνο
σε πρωτεύουσες και μεγάλα μοναστήρια.
Και δεν είναι μόνο το μέγεθος του που σε αφήνει άναυδο αλλά και οι τόσο φροντισμένες λεπτομέρειες στο κτίριο του που φαντάζουν ακόμα πιο εντυπωσιακές όταν μαθαίνεις πως την περίοδο κατασκευής του ζούσαν στην Πυργού όλες κι όλες τριάντα οικογένειες.
Και δεν είναι μόνο το μέγεθος του που σε αφήνει άναυδο αλλά και οι τόσο φροντισμένες λεπτομέρειες στο κτίριο του που φαντάζουν ακόμα πιο εντυπωσιακές όταν μαθαίνεις πως την περίοδο κατασκευής του ζούσαν στην Πυργού όλες κι όλες τριάντα οικογένειες.
Ο εφημέριος στην Πυργού Μανόλης Μαστρογιαννάκης μας διηγήθηκε
πως πριν το 1882, που έγιναν τα θυρανοίξια του κεντρικού ναού του χωριού, οι περίπου 30 οικογένειες που
ζούσαν στην Πυργού έδωσαν όλες τους τις δυνάμεις για να φτιάξουν αυτό το
κόσμημα. Η κατασκευή του μάλιστα λέγεται πως ξεκίνησε πριν την επανάσταση του 1866 αλλά άργησε να ολοκληρωθεί λόγω των Τούρκων.
Οι κάτοικοι μετέφεραν, τότε, το νερό από μια κοντινή πηγή και με αστρακάσβεστο έφτιαξαν τοίχους που το πάχος τους φθάνει το ένα μέτρο και είκοσι εκατοστά. Κι όχι μόνο αυτό, στα δυτικά του κτίσματος, επειδή το υπέδαφος ήταν σαθρό, έριξαν τεράστια χαράκια σε μεγάλο βάθος για να το σταθεροποιήσουν και μάλιστα τα θεμέλια που δημιούργησαν με αυτό τον τρόπο φθάνουν σε ύψος το κτίσμα που φαίνεται πάνω από την επιφάνεια του εδάφους.
Οι κάτοικοι μετέφεραν, τότε, το νερό από μια κοντινή πηγή και με αστρακάσβεστο έφτιαξαν τοίχους που το πάχος τους φθάνει το ένα μέτρο και είκοσι εκατοστά. Κι όχι μόνο αυτό, στα δυτικά του κτίσματος, επειδή το υπέδαφος ήταν σαθρό, έριξαν τεράστια χαράκια σε μεγάλο βάθος για να το σταθεροποιήσουν και μάλιστα τα θεμέλια που δημιούργησαν με αυτό τον τρόπο φθάνουν σε ύψος το κτίσμα που φαίνεται πάνω από την επιφάνεια του εδάφους.
Το δεξί κλίτος του ναού, ο οποίος ν' αναφέρουμε ανήκει αρχιτεκτονικά στον τύπο της δίκλιτης βασιλικής, είναι αφιερωμένο στον Άγιο
Γεώργιο και το αριστερό στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Μεγάλες καμάρες χωρίζουν
τα δύο κλίτη τα οποία κοσμούν παλιές εικόνες, κυρίως από το παλαιότερο τέμπλο
του ναού που δυστυχώς ήταν πολύ φθαρμένο για να συντηρηθεί. Το σημερινό τέμπλο
κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 80.
Ανάμεσα στις ωραίες εικόνες που κοσμούν το ναό στην
Πυργού ξεχωρίζει ο έφιππος Άγιος Γεώργιος, μια πολύ παλιά εικόνα που μπήκε στο
στόχαστρο ιερόσυλου το 1968. Ευτυχώς ο άνθρωπος που την έκλεψε εντοπίστηκε και
αναγκάστηκε να την επιστρέψει.
Η παλαιότερη ωστόσο εικόνα που είδαμε στο εσωτερικό
του ναού ήταν εκείνη του Αγίου Ιωάννη και Αγίου Σάββα, του 1850.
Ο ενοριακός ναός του χωριού έχει περάσει από
διάφορες φάσεις ανακαίνισης για να φθάσει σήμερα να έχει την εικόνα που
βλέπουμε.
Ο παπά Μανόλης με τα χρήματα από την πρώτη χοροεσπερίδα
που οργάνωσε, όταν ανέλαβε την συγκεκριμένη ενορία, το 1960, αγόρασε τα κεραμίδια
που τοποθετήθηκαν στη στέγη του.
Θυμάται σαν να είναι χθες που όλο το χωριό χέρι με χέρι τα μετέφερε από το σημείο όπου είχαν ξεφορτωθεί ως το ναό κι από κει στη σκεπή του όπου τοποθετήθηκαν.
Θυμάται σαν να είναι χθες που όλο το χωριό χέρι με χέρι τα μετέφερε από το σημείο όπου είχαν ξεφορτωθεί ως το ναό κι από κει στη σκεπή του όπου τοποθετήθηκαν.
Αποτέλεσμα εράνου είναι το ξυλόγλυπτο τέμπλο του Αγίου
Γεωργίου και της Μεταμορφώσεως.
Το καμπαναριό πάντως αποτελεί νεώτερη, χυτή
κατασκευή, καθώς το παλιό κατέρρευσε.
Η εικόνα που εκλάπη |
Αν παρατηρήσει κανείς το κτίσμα του ναού θα δει πως
παρουσιάζει κάποιες ομοιότητες μ' εκείνο του Αγίου Γεωργίου στον Επανωσήφη με
την παράδοση μάλιστα να θέλει οι δύο ναοί να έχουν τους ίδιους κατασκευαστές.
Υπέροχα λιθανάγλυφα θυρώματα, το ένα εκ των οποίων φέρει επιγραφή με την ημερομηνία κτίσεως του ναού, και όμορφα αγιοθύριδα συμπληρώνουν την εντυπωσιακή εικόνα του.
Ένα επιβλητικό πέτρινο λιοντάρι στέκει και κοιτάζει αγέροχα το χωριό από ψηλά, σε μια από τις γωνίες στην σκεπή της Εκκλησίας ενώ διακρίνονται πρόσθετα αποτροπαϊκά προσωπεία στο γείσο της στέγης. Μέχρι και οι ανθρωπόμορφες υδρορροές έχουν φτιαχτεί με μεράκι ώστε να ξεχωρίζουν.
Ένα επιβλητικό πέτρινο λιοντάρι στέκει και κοιτάζει αγέροχα το χωριό από ψηλά, σε μια από τις γωνίες στην σκεπή της Εκκλησίας ενώ διακρίνονται πρόσθετα αποτροπαϊκά προσωπεία στο γείσο της στέγης. Μέχρι και οι ανθρωπόμορφες υδρορροές έχουν φτιαχτεί με μεράκι ώστε να ξεχωρίζουν.