Η γέφυρα στους Ποταμούς ή Καμάρα του Σίμα βρίσκεται στο Νομό
Ρεθύμνου και συγκεκριμένα λίγο πριν το περίφημο φράγμα των Ποταμών στο Αμάρι.
Η εικόνα της εντυπωσιάζει όπως και το τοπίο γύρω της καθώς από τη μια πλευρά της βλέπουμε τους απότομους βράχους και το νερό που κατεβαίνει τους χειμερινούς μήνες ορμητικό δημιουργώντας ένα άγριο σκηνικό ενώ από την άλλη τα καταπράσινα λιβάδια και τα δέντρα μοιάζουν με σκηνή βγαλμένη από παραμύθι.
Η εικόνα της εντυπωσιάζει όπως και το τοπίο γύρω της καθώς από τη μια πλευρά της βλέπουμε τους απότομους βράχους και το νερό που κατεβαίνει τους χειμερινούς μήνες ορμητικό δημιουργώντας ένα άγριο σκηνικό ενώ από την άλλη τα καταπράσινα λιβάδια και τα δέντρα μοιάζουν με σκηνή βγαλμένη από παραμύθι.
Η Καμάρα του Σίμα είναι ένα εξαίρετο και καλά διατηρημένο έργο από την
εποχή της κρητικής αυτονομίας που εξυπηρετεί ακόμα και σήμερα τους κατοίκους της
περιοχής του Αμαρίου.
Η διαμόρφωση του οδικού άξονα Ρέθυμνο-Αμάρι, ήδη από το 1903, αποτελούσε βασικό μέλημα για την τότε κυβέρνηση.
Ήταν η εποχή που προϋπολογίστηκε ποσό ύψους 10.000, 00 δραχμών για την κατασκευή του δρόμου από τα Περβόλια Ρεθύμνου ως τους Βολώνες Αμαρίου και ποσό 2.000,00 δραχμών για τη γεφύρωση του ποταμού Βολιώνες.
Ωστόσο τα γεγονότα της περιόδου 1905-1906 φαίνεται πως δεν επέτρεψαν την πρόοδο του συγκεκριμένου έργου. Έτσι έχουμε νέα προκήρυξη το 1907 και τρία χρόνια αργότερα τη δημοπράτηση του αμαξωτού δρόμου Ρεθύμνης-Αμαρίου, με προυπολογισμό 30.195,00 δραχμές. Το 1912 έχουμε την τελική δημοπρασία για τη σκιρρόστρωση του δρόμου και την κατασκευή της γέφυρας Σίμα με προυπολογισμό 43.000, 00 δραχμές.
Οι εργασίες στη γέφυρα Σίμα ολοκληρώθηκαν μετά την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Ήταν η εποχή που προϋπολογίστηκε ποσό ύψους 10.000, 00 δραχμών για την κατασκευή του δρόμου από τα Περβόλια Ρεθύμνου ως τους Βολώνες Αμαρίου και ποσό 2.000,00 δραχμών για τη γεφύρωση του ποταμού Βολιώνες.
Ωστόσο τα γεγονότα της περιόδου 1905-1906 φαίνεται πως δεν επέτρεψαν την πρόοδο του συγκεκριμένου έργου. Έτσι έχουμε νέα προκήρυξη το 1907 και τρία χρόνια αργότερα τη δημοπράτηση του αμαξωτού δρόμου Ρεθύμνης-Αμαρίου, με προυπολογισμό 30.195,00 δραχμές. Το 1912 έχουμε την τελική δημοπρασία για τη σκιρρόστρωση του δρόμου και την κατασκευή της γέφυρας Σίμα με προυπολογισμό 43.000, 00 δραχμές.
Οι εργασίες στη γέφυρα Σίμα ολοκληρώθηκαν μετά την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Από τις λίγες μεγάλες κατασκευές που θεμελιώθηκαν σε
βραχώδες έδαφος η εν λόγω γέφυρα χαρακτηρίζεται από την εξαιρετική δόμηση της και
τις αναλογίες της.
Τα βάθρα της, τα οποία τονίζονται ιδιαίτερα, έχουν διατομή ορθογώνιου παραλληλόγραμμου με απομειούμενες τις διαστάσεις της διατομής όσα αναπτύσσονται προς τα επάνω. Τα τρία τόξα της γέφυρας έχουν όμοιες διαστάσεις και μορφή κανονικού ημικυκλίου.
Τα βάθρα της, τα οποία τονίζονται ιδιαίτερα, έχουν διατομή ορθογώνιου παραλληλόγραμμου με απομειούμενες τις διαστάσεις της διατομής όσα αναπτύσσονται προς τα επάνω. Τα τρία τόξα της γέφυρας έχουν όμοιες διαστάσεις και μορφή κανονικού ημικυκλίου.
Το τοπίο όπως φαίνεται από την μια πλευρά της γέφυρας |
(Με πληροφορίες από το βιβλίο της Χρυσούλας Τζομπανάκη «Η
αρχιτεκτονική στην Κρήτη-περίοδος των νεώτερων χρόνων», τόμος Α)