Ένα αληθινό κόσμημα με εκκλησιαστικά κειμήλια ετοιμάζεται να λειτουργήσει στον Καμαριώτη Μαλεβιζίου - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Δευτέρα 6 Μαΐου 2019

Ένα αληθινό κόσμημα με εκκλησιαστικά κειμήλια ετοιμάζεται να λειτουργήσει στον Καμαριώτη Μαλεβιζίου



Μετά από προσπάθειες χρόνων και ένα αληθινό αγώνα, σε όλα τα επίπεδα, ετοιμάστηκε και είναι σχεδόν έτοιμος για να λειτουργήσει κανονικά και να δεχτεί επισκέπτες ο εκθεσιακός χώρος που φιλοξενεί τα εκκλησιαστικά κειμήλια του Αγίου Γεωργίου (δείτε εδώ) και της Παναγίας (δείτε εδώ) στον Καμαριώτη Μαλεβιζίου.

Της Ελένης Βασιλάκη 

Πρόκειται για ένα στολίδι για το χωριό που ήλθε να πλαισιώσει το μοναδικό μνημείο του Αγίου Γεωργίου αλλά και το ναό της Παναγίας, με τις εξαιρετικές τοιχογραφίες του.

Η έκθεση εκκλησιαστικών κειμηλίων του Καμαριώτη θα αρχίσει να δέχεται επίσημα επισκέπτες περί τον δεκαπενταύγουστο αφού οι δύο δραστήριοι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία του, η Ασπασία Βελιβασάκη και ο σύζυγος της Δημήτρης Σκέρλος, θέλουν να είναι όλα στην εντέλεια και να έχει πάρει τη θέση του ένα ακόμα κειμήλιο που για εκείνους και ολόκληρο τον  Καμαριώτη έχει ιδιαίτερη σημασία.


Ο λόγος για το Ευαγγελιστάρι του Αγίου Γεωργίου, ένα χειρόγραφο ευαγγέλιο του 1269. Για την ακρίβεια είναι ένα ακριβές αντίγραφο που ετοιμάζεται εδώ και καιρό αφότου το πρωτότυπο του- ως εκ θαύματος- βρέθηκε στο Κέιπ Τάουν της Αφρικής από το Μανόλη Πατεδάκη.

Όταν η Ασπασία Βελιβασάκη και ο σύζυγος της Δημήτρης Σκέρλος μετακόμισαν στον Καμαριώτη  βρήκαν και τους δύο ναούς του χωριού σε κακή κατάσταση και τότε άρχισαν τον αγώνα τους, με τη βοήθεια και συγχωριανών τους, ώστε να μπορέσουν να τους αναστήσουν.

 Στην περίπτωση του Αγίου Γεωργίου οι εργασίες προχώρησαν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο ενώ στο ναό της Παναγίας απομένουν ακόμα πολλά να γίνουν και είναι ο επόμενος στόχος τους, μετά τη λειτουργία της έκθεσης κειμηλίων των δύο ναών.

Η εικόνα του νάρθηκα του Αγίου Γεωργίου σήμερα 
Στο νάρθηκα, του Αγίου Γεωργίου είχαν εντοπίσει πριν από χρόνια, σε ένα μικρό αποθηκάκι παρατημένα, σε κακή κατάσταση, άλλα μέσα σε σεντούκια κι άλλα πεταμένα , πολλά από τα εκπληκτικά κειμήλια του ναού καθώς και φορητές εικόνες, τα οποία συλλέχθηκαν και καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια ώστε να συντηρηθούν. 

Εικόνες σπασμένες σε επτά κομμάτια, άλλες μισοσάπιες και μαυρισμένες απέκτησαν πάλι υπόσταση ενώ συγκεντρώθηκαν παλιά και σπάνια τάματα, ευαγγέλια και χειρόγραφα εκκλησιαστικά βιβλία που μαζί με ιερά σκευή πήραν τη θέση τους στον εκθεσιακό χώρο, πίσω από σύγχρονες προθήκες σε ένα ιδιαίτερα ασφαλές κτίριο.

Η προσπάθεια τους για να αναστυλωθεί και να συντηρηθεί ο Άγιος Γεώργιος και για να μπορέσει να λειτουργήσει η έκθεση με τα κειμήλια δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Γραφειοκρατία, κλειστές πόρτες, λιγοστά χρήματα μπήκαν συχνά εμπόδιο αλλά πάντα λες και κάποια θεία δύναμη βοηθούσε, ώστε να ξεπεραστούν όλα και να γίνει το επόμενο βήμα.


Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς δύο άνθρωποι σχεδόν μόνοι τους κατάφεραν να σώσουν το σπουδαίο μνημείο του Αγίου Γεωργίου και να  δημιουργήσουν αυτόν τον όμορφο εκθεσιακό χώρο που λειτουργεί σε συνέχεια του ναού, μια και βρίσκεται μια ανάσα απόσταση από αυτόν.

 Στο νάρθηκα του Αγίου Γεωργίου  αντί για αποθήκη πλέον βλέπουμε το παλιό τέμπλο του ναού μαζί με άλλα κειμήλια που διασώθηκαν και αλληλοσυμπληρώνουν τα εκθέματα του εκθεσιακού χώρου.

Εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη στην έκθεση κειμηλίων οι παλιές εικόνες, από το 1700 κι έπειτα, τα λειτουργικά αντικείμενα των ναών, μια παλιά χαλκογραφία με την όψη του Αγίου Γεωργίου στην μια της πλευρά και του Αγίου Νικολάου (προστάτη των πολλών ναυτικών της οικογένειας Βεληβασάκη) στην άλλη, η οποία είναι τοποθετημένη σε προθήκη που περιστρέφεται με φωτοκύτταρο. 

Επίσης τα πολλά χρυσά και ασημένια χειροποίητα τάματα, αρκετά εκ των οποίων με σπάνιες χαράξεις. Ακόμα και η προθήκη όπου είναι τοποθετημένα έχει το δικό της συμβολισμό αφού παραπέμπει σε ένα ναό τύπου Βασιλικής. Στην άκρη του ενός τοίχου έχει διατηρηθεί ο βράχος που υπήρχε κατά την κατασκευή του κτίσματος, μοιάζοντας σήμερα με ένα μικρό Γολγοθά.

Ο βράχος που υπήρχε στο σημείο ενσωματώθηκε όμορφα στο κτίριο της έκθεσης 
Εξάλλου ένας Γολγοθάς γίνεται κάθε προσπάθεια, που δεν στηρίζεται από την επίσημη Πολιτεία και τα όργανα της, για αναστύλωση ναών, συντήρηση τοιχογραφιών και εικόνων στενά συνυφασμένων με το παρελθόν και την ύπαρξη τοπικών κοινωνιών εδώ και αιώνες.

Αξίζει ν αναφέρουμε πως απ όλες τις εικόνες που βλέπουμε στην έκθεση έχουν γίνει υπέροχα ακριβή αντίγραφα τα οποία βρίσκονται μέσα στο ναό του Αγίου Γεωργίου έτσι ώστε να μην απογυμνωθεί.

(ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος  σε  οποιονδήποτε site, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα)




Το μικρό κουδουνάκι που βλέπετε κάτω από το Ευγγέλιο είναι τάμα από μπρούντζο ομοίμωμα κουδουνιού προβάτων 












Χειροποίητη εικόνα ζωγραφισμένη με μολύβι σε εκκλησιαστικό βιβλίο 









Ακόμα υπάρχει στο εσωτερικό του το κερί από την τελευταία χρήση του... άγνωστο πότε

Σελίδες