Η άσπορος
κύηση της Παρθένου υπήρξε φαινόμενο μοναδικό και ανεπανάληπτο και ξεκίνησε την
25η Μαρτίου. Οι παλιοί Κρητικοί λοιπόν φρόντιζαν να μην προβαίνουν
σε ενέργειες που θα περιέπλεκαν το ανθρώπινο με το θείο.
Η Παναγία πήρε το μήνυμα σύλληψης του Ιησού στις
25 Μαρτίου και γέννησε στις 25 Δεκεμβρίου και έτσι για να μην παραβιαστεί η
μοναδικότητα αυτών των ημερομηνιών φρόντιζαν οι άνθρωποι παλιά να μην κοιμούνται μαζί τα ανδρόγυνα ανήμερα
του Ευαγγελισμού.
Όπως αναφέρει
ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Νίκος Ψιλάκης στο βιβλίο του «Λαϊκές
τελετουργίες στην Κρήτη-Έθιμα στον κύκλο του χρόνου» αν δεν τηρούνταν αυτή η
αρχή και η γυναίκα έμενε έγκυος αλλοίμονο στο παιδί που θα γεννιόταν καθώς ήταν
καταδικασμένο να είναι καλικάντζαρος.
Στην Κρήτη
θεωρούσαν καλικαντζάρους όχι μόνο τα μαυριδερά πλάσματα που έρχονται στη γη την
περίοδο των γιορτών και φεύγουν ξανά στα έγκατα της τα Θεοφάνεια αλλά και τα
παιδιά που είχαν την κακή τύχη να γεννηθούν την ώρα που γεννήθηκε ο Χριστός. Αν
βέβαια η σύλληψη τους γινόταν στις 24 ή στις 26 Μαρτίου δεν είχαν κίνδυνο.
Σε άλλα πάλι
σημεία της Κρήτης θεωρούσαν πως τα παιδιά που συλλαμβάνονταν στις 25 Μαρτίου
γινόταν τελώνια.
Γενικότερα η
ημέρα εορτασμού του Ευαγγελισμού ήταν συνδεδεμένη στην Κρήτη του παρελθόντος με
διάφορες δοξασίες και παραδόσεις.
Οι κοπέλες
για παράδειγμα πίστευαν πως την ώρα που ανοίγουν οι ουρανοί για να ακουστεί στο
Χαίρε της Παναγίας μπορεί να μάθει κανείς ότι μέλλει να του συμβεί και οι
κοπελιές ειδικότερα τον άντρα που θα πάρουν.
Όταν έβαζαν
ένα κομμάτι ψωμί στο μαξιλάρι τους έλεγαν πως πήγαινε τη νύχτα να το πάρει ο
άντρας που θα τις παντρευτεί κι έτσι θα τον έβλεπαν όνειρο « Άλλος κανείς να
μην το φάει μόνο ένα παλικάρι εκειονά που θα με πάρει».
Παλιότερα επίσης
παρατηρούσαν τον καιρό που έκανε τη μέρα του Ευαγγελισμού. Αν ξημέρωνε και η
ατμόσφαιρα ήταν καθαρή με μεγάλη ορατότητα τότε θεωρούσαν πως το επόμενο
δεκαήμερο θα είναι επικίνδυνο με αφούρες ή κακοκαιρία.
Στην
Ανατολική Κρήτη πίστευαν πως την ώρα που άνοιγαν οι ουρανοί για να έλθει στη γη
το μήνυμα για τη θεία σύλληψη τα δέντρα σκύβουν και προσκυνούν τη γη που θα
δεχτεί το θεάνθρωπο. Την ίδια ώρα σκύβουν και τα φυτά που είχαν σπείρει οι
αγρότες για να προσκυνήσουν τη μάνα γη και να την αποχαιρετήσουν μια και έχουν
αρχίσει να μεγαλώνουν για τα καλά και σύντομα θα έλθει ο θερισμός τους.