Αν ποτέ βρεθείτε στο Καστέλι Κισσάμου και θελήσετε να γνωρίσετε τη μικρή πόλη και τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της τότε μην παραλείψετε να επισκεφθείτε και το Σπίτι του Φειδία.
Πρόκειται
για μια, μεγάλων διαστάσεων, αστική έπαυλη, που χρονολογείται από το 2ο-3ο
αιώνα μ. Χ. Βρίσκεται δίπλα ακριβώς στο σημερινό Κέντρο Υγείας του Καστελίου και φέρεται να ανήκε σε άνδρα που ονομαζόταν Φειδίας.
Το τμήμα της
που έχει διασωθεί καλύπτει έκταση περίπου 1.800 τετραγωνικών μέτρων ενώ
υπολογίζεται πως άλλα 500 τετραγωνικά θάφτηκαν ή καταστράφηκαν κατά την
ανέγερση του Κέντρου Υγείας.
Η έπαυλη
αυτή διακρίνονταν για την πολυτέλεια της και κυρίως για τα ψηφιδωτά δάπεδα της.
Περιελάμβανε κεντρική είσοδο με πρόπυλο, μια περίστυλη αυλή κι ένα οικιακό ιερό με
βωμό, όπου βρέθηκε λατρευτικό αγαλματίδιο νεαρού Ηρακλή. Ακόμα εσωτερικά την
αυλή περιέτρεχε ανοικτός, κτιστός, αγωγός, που συγκέντρωνε τα νερά της βροχής και
τα οδηγούσε κάτω από την κεντρική είσοδο στο αποχετευτικό σύστημα του δρόμου.
Στο χώρο της έπαυλης επίσης
υπήρχαν μια στοά περιστυλίου, ένας ημιυπαίθριος χώρος με πηγάδι και ένας χώρος
υποδοχής που εκτιμάται πως ήταν ο
χειμερινός οίκος. Το δάπεδο του ήταν ψηφιδωτό και απεικόνιζε το Διόνυσο
μεθυσμένο με δυο μέλη της συνοδείας του και τον ιερό πάνθηρα. Εκεί σώζεται
επιγραφή του ψηφοθέτη Μερόπα.
Στην έπαυλη
βρίσκουμε επιπλέον βοηθητικούς χώρους, αυλή,
αγωγούς αποχέτευσης του λουτρού, το λουτρό, μαγειρεία, στοές και
διάφορους άλλους στεγασμένους χώρους.
Το αίθριο διακοσμούσε ψηφιδωτό δάπεδο που απεικόνιζε τον κένταυρο αντιμέτωπο με ένα
πάνθηρα. Στην ανατολική πλευρά, όπου βρίσκεται και η κύρια είσοδος της έπαυλης, υπάρχει πινακίδα με επιγραφή (tabula ansata) η οποία απευθύνει ευχή στον κτήτορα
του σπιτιού Φειδία.
Στο τρικλίνιο (τραπεζαρία για συμπόσια) της έπαυλης υπήρχε ένα ακόμα ψηφιδωτό δάπεδο με παραστάσεις από νεκρή φύση. Εδώ
ίσως ήταν ο θερινός οίκος. Μάλιστα κάτω από το ψηφιδωτό εντοπίστηκε εργαστηριακή
εγκατάσταση του 1ου αιώνα μ. Χ.
Σε αψιδωτό
χώρο της έπαυλης βρέθηκαν κτιστά θρανία και ψηφιδωτό δάπεδο που εικονίζει
προσωπεία. Εκτιμάται πως εκεί ήταν το υπνοδωμάτιο και χώρος συναναστροφής των
φίλων του ιδιοκτήτη.
Ο
επισημότερος χώρος του σπιτιού ωστόσο θεωρείται πως ήταν μια αψιδωτή αίθουσα υποδοχής, με ψηφιδωτό δάπεδο που εικονίζει θεατρικές σκηνές, οι οποίες φέρουν την υπογραφή του
καλλιτέχνη Αντιοχέα.
Από την
έπαυλη δεν έλειπαν τα κελάρια ή καταστήματα, που είχαν άμεση πρόσβαση στο δρόμο.
Στο εσωτερικό τους βρέθηκαν σπασμένοι αμφορείς κρασιού ή λαδιού αλειμμένοι
εσωτερικά με ρητίνη ή πίσσα.
Φαίνεται
εξάλλου το κτίριο να είχε όροφο όπου στεγαζόταν ο γυναικωνίτης και τα
υπνοδωμάτια.
Το εσωτερικό
αίθριο του ήταν στεγασμένο και διέθετε μεγάλο χαμηλό παράθυρο που έβλεπε στην αυλή.
Οι τοίχοι του έφεραν ζωγραφικό διάκοσμο.
Στο μεγάλο
τρικλίνιο υπήρχε ένα ακόμα εντυπωσιακό ψηφιδωτό δάπεδο με διονυσιακή παράσταση
και εδώδιμα είδη.
Στους μη επισκέψιμους βοηθητικούς χώρους της έπαυλης βρέθηκε νεκρός άνθρωπος από το σεισμό του 365 μ. Χ.
Πολλά από τα ευρήματα στον αρχαιολογικό χώρο του Σπιτιού του Φειδία μπορείτε να τα βρείτε και να τα θαυμάσετε στο Μουσείο του Καστελίου όπου υπάρχει έκθεση τους.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ αυστηρά η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος σε οποιοδήποτε site, χωρίς προηγούμενη άδεια της κατόχου του Ελένης Βασιλάκη, Νόμος 4481/2017 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα