Με την Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου, που τελείται σήμερα τις
εκκλησίες μας, οι πιστοί εκφράζουν τις ευχαριστίες τους προς το πρόσωπο της
Παναγίας.
Η Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου συμψάλλεται με το Μικρό
Απόδειπνο, τμηματικά τις Παρασκευές των πρώτων τεσσάρων εβδομάδων της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής, και ολόκληρη την Παρασκευή της πέμπτης εβδομάδος των Νηστειών,
δηλαδή σήμερα.
Αποτελείται από τον Ακάθιστο Ύμνο και τον Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου, πλαισιωμένα με
ψαλμούς, απολυτίκια και ευχές.
Και τα δύο, ύμνος και κανόνας, χαρακτηρίζονται ως αριστουργήματα της Βυζαντινής
υμνολογίας που εξαίρουν το έργο και το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, με
θεολογικό βάθος, ωραίο λόγο, μουσικότητα και έμπνευση.
Ο Κανόνας του Ακάθιστου είναι έργο των Ιωάννου Δαμασκηνού
(οι ειρμοί) και Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου (τα τροπάρια) .
Πηγές του Ύμνου είναι η Αγία Γραφή και οι Πατέρες της
Εκκλησίας ενώ ο συνθέτης, ο χρόνος και η αιτία της σύνθεσης του παραμένουν ακόμα ανεξακρίβωτα από τους μελετητές.
Ένα είναι το αδιαμφισβήτητο στοιχείο, που μας δίδουν οι σχετικές πηγές ,ότι ο ύμνος αποτελούσε ευχαριστήρα ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του Βυζαντινού κράτους.
Ο Ακάθιστος Ύμνος είναι συνδεδεμένος όχι μόνο με την
εκκλησιαστική ζωή, αλλά και με την πορεία του Βυζαντίου (δείτε εδώ).
Επειδή ψάλθηκε με όρθιους όλους τους πιστούς στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών προς τιμή της Θεοτόκου, όταν η Πόλη γλίτωσε από μια μεγάλη απειλή, ονομάστηκε Ακάθιστος Ύμνος.
Να σημειώσουμε τέλος πως ο Ακάθιστος Ύμνος δεν συνδέεται άμεσα με την περίοδο της Τεσσαρακοστής αλλά με την γιορτή του Ευαγγελισμού που τιμάται όμως πάντα μέσα στην κατανυκτική αυτή περίοδο για την Εκκλησία μας.
Οι φωτογραφίες που πλαισιώνουν το θέμα μας προέρχονται από τον όμορφο ενοριακό ναό του οικισμού του Αρχοντικού (πρώην Αλιτζανή).
Οι πιστοί έχουν στολίσει την εικόνα της Παναγίας με αμέτρητους λεμονανθούς, περασμένους σε κλωστή, καθώς και λουλούδια που αυτή την εποχή ευωδιάζουν στις αυλές των σπιτιών.