Το Μέγαρο Χελλάου έξω από το Καστέλι Πεδιάδος-Υπήρξε κατοικία Γερμανού Ταγματάρχη - Ιστορίες, Ρεπορτάζ, Σχολιασμός Κρήτης Blog | e-storieskritis.gr

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022

Το Μέγαρο Χελλάου έξω από το Καστέλι Πεδιάδος-Υπήρξε κατοικία Γερμανού Ταγματάρχη

 


Βόρεια του Καστελίου Πεδιάδας, έξω από τον οικισμό και στη θέση Κάτω Ρίζα, στο σημείο όπου ξεκινάει ο δρόμος προς τη Μονή Καλλέργη και το χωριό Λαγός, ήταν κτισμένο το Μέγαρο Χελλάου.


Ο Χελλάου ήταν ένας Γερμανός Ταγματάρχης, ο οποίος είχε την περίοδο της Κατοχής την επίβλεψη του έργου κατασκευής του αεροδρομίου που θα κάλυπτε τις στρατιωτικές ανάγκες των Γερμανών στο Καστέλι και θα έπαιζε κορυφαίο ρόλο στις επιχειρήσεις τους στην Αφρική


Στην Κάτω Ρίζα λοιπόν, ο εν λόγω Γερμανός επέλεξε να φτιάξει το σπίτι όπου θα διέμενε ενώ δίπλα στην κατοικία του διαμόρφωσε χώρο για τα άλογα που χρησιμοποιούσαν για να οργώνουν τους κήπους τους.


Κτισμένο από τοπική πέτρα με ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό σχέδιο, με καμάρες, διατηρείται σήμερα ερειπωμένο και λαβωμένο βαριά από τους σεισμούς.


Στην πρόσοψη του δεσπόζει μια σειρά από πέντε διαδοχικές καμάρες ενώ πίσω απ΄ αυτές ήταν το κυρίως κτίσμα, με πολλά και διαφορετικού μεγέθους δωμάτια. Όσα δεν έπεσαν από τις σεισμικές δονήσεις, όπως διαπιστώσαμε, χρησιμοποιούνται από ντόπιους ως στάβλοι και αποθήκες.


Μάλιστα όπως γράφει ο Δρ. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Γεώργιος Καλογεράκης, στο περιοδικό Λαγουδιανά, απ' όπου αντλήσαμε το πληροφοριακό υλικό, στο Μέγαρο Χελλάου φυλάσσονταν τα σχέδια του αεροδρομίου Καστελίου, τα οποία έκλεψε ο Δημήτρης Λασιθιωτάκης ή Ελιώτης προκειμένου να σχεδιαστεί με επιτυχία το σαμποτάζ του από το Δανό Ταγματάρχη Λάσσεν.


Για την ιστορία να αναφέρουμε πως όταν οι Γερμανοί κατέλαβαν την Κρήτη την 1η Ιουνίου 1941 βρήκαν στο Καστέλι ένα αεροδρόμιο υπό κατασκευή από τους Βρετανούς με στόχο την άμυνα του νησιού καθώς ήξεραν πως σύντομα θα έκαναν εισβολή οι Γερμανοί.


Μάλιστα όσο διαρκούσε η Μάχη της Κρήτης οι Σύμμαχοι έσκαψαν τον αεροδιάδρομο του Καστελίου και φύτεψαν μεγάλους κορμούς δέντρων για να ακυρώσουν το έργο, που είχαν ξεκινήσει λίγους μήνες πριν.


Οι Γερμανοί ωστόσο πατώντας για τα καλά πόδι στην Κρήτη θέλησαν να συνεχίσουν την κατασκευή, αξιολογώντας την κομβική του θέση, και αυτό το έκαναν, φυσικά, με καταναγκαστική εργασία.


Από την Αθήνα μετέφεραν την εταιρεία Δεληβοριάς-Τριποδάκης, με όλα τα μέσα και τους μηχανικούς της ενώ δια της βίας πήραν από την ευρύτερη περιοχή του Καστελίου όποιο μηχανικό και εργολάβο βρήκαν.


Ανάμεσα στους εργολάβους ήταν και ο Δημήτρης Λασιθιωτάκης που τελικά έκλεψε το φάκελο με τα σχέδια του αεροδρομίου από το Χελλάου όταν ήλθε η ώρα του σαμποτάζ.








Σελίδες